
Γωνίδα Σοφία-Ελευθερία
Η Σοφία-Ελευθερία Γωνίδα είναι απόφοιτη του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης με κατεύθυνση στην Ψυχολογία. Απέκτησε Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τη Γνωστική Επιστήμη (Msc in Artificial Intelligence and Cognitive Science) από το Καθολικό Πανεπιστήμιο της Leuven του Βελγίου και Διδακτορικό Δίπλωμα στην Ψυχολογία από το Τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. με βαθμό ‘Αριστα’. Ασχολείται με διδασκαλία και έρευνα στα πεδία της Εκπαιδευτικής, της Αναπτυξιακής και της Σχολικής Ψυχολογίας. Τα αποτελέσματα των ερευνών της έχουν δημοσιευθεί σε έγκριτα διεθνή και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά και βιβλία και έχουν παρουσιασθεί σε πολλά ελληνικά και διεθνή επιστημονικά συνέδρια. Είναι Υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright (University of Michigan, Ann Arbor, 2012), Πρόεδρος των Υποτρόφων Fulbright Βορείου Ελλάδος και διέτελεσε μέλος του ΔΣ της European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI, 2019-2023). Είναι Συ-Διευθύντρια Έκδοσης της διεθνούς επιστημονικής σειράς ‘Advances in Motivation and Achievement’, μέλος του συντακτικού συμβουλίου των επιστημονικών περιοδικών European Journal of Psychology of Education, Metacognition and Learning, και Journal of Experimental Education, κριτής σε πολλά διεθνή περιοδικά, αξιολογήτρια στα Εθνικά Συμβούλια Έρευνας της Φινλανδίας, της Ιταλίας, της Γαλλίας, της Πορτογαλίας και της Κύπρου και έχει διατελέσει Αναπληρώτρια Διευθύντρια Σύνταξης του περιοδικού ‘Ψυχολογία’ της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας. Έχει οργανώσει στη Θεσσαλονίκη το International Conference on Motivation (2016), το Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολικής Ψυχολογίας (2022) και το 20ό Συνέδριο τoυ EARLI (2023, το μεγαλύτερο συνέδριο στην ιστορία της εταιρείας) το οποίο βραβεύθηκε ως το Hallmark Congress of the Year από το Thessaloniki Convention Bureau και απονεμήθηκε στην ίδια η τιμητική διάκριση της Thessaloniki Ambassador 2023.
Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εντάσσονται στα πεδία της Εκπαιδευτικής, της Αναπτυξιακής και της Σχολικής Ψυχολογίας. Συγκεκριμένα, η κ. Γωνίδα μελετά τη μάθηση και τη διδασκαλία μέσα από μία αναπτυξιακή οπτική και, ειδικότερα, τις ψυχολογικές διεργασίες σε συνθήκες σχολικής/ακαδημαϊκής επίτευξης με στόχο τη διαμόρφωση ευνοϊκών περιβαλλόντων μάθησης και την προαγωγή των μαθησιακών αποτελεσμάτων και της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής παιδιών, εφήβων και νεαρών ενηλίκων. Το κύριο μέρος της έρευνάς της εστιάζεται στα παρακάτω θέματα: κίνητρα και συναισθήματα ακαδημαϊκής επίτευξης, συμπεριφορές αποφυγής (π.χ., αποφυγή αναζήτησης ακαδημαϊκής βοήθειας, ακαδημαϊκή αυτο-υπονόμευση), αυτο-ρύθμιση της μάθησης και της συμπεριφοράς, δυνητικοί εαυτοί κατά την εφηβεία, γονεϊκή εμπλοκή στη σχολική ζωή παιδιών και εφήβων, γνωστικές και μεταγνωστικές διεργασίες, ακαδημαϊκή χαρισματικότητα, πρόθεση εγκατάλειψης σπουδών. Τελευταία, ασχολείται με τη βιώσιμη μάθηση, τη στήριξη και την εκπαίδευση εκπαιδευτικών σε θέματα ισοτιμίας, διαφορετικότητας και συμπερίληψης, και την αξιοποίηση της Αριστοτελικής φιλοσοφίας στη διαχείριση των σύγχρονων προκλήσεων στη σχολική κοινότητα.
– Efthymiadou, E., & Gonida, E. N. (2025). Academic possible selves, motivational beliefs, and self-regulation among adolescents attending general and vocational schools: Does the type of school matter? Behavioral Sciences, 15.
– Efthymiadou, E., & Gonida, E. N. (2024). Adolescents’ possible selves, motivation and academic achievement: A literature review. Psychology: The Journal of the Hellenic Psychological Society, 29(2), 185–209. https://doi.org/10.12681/psy_hps.37253 (in Greek)
– Vieites, T., Gonida, E., Díaz-Freire, F., Rodríguez, S., & Valle, A. (2024). Effects of a homework implementation method (MITCA) on self-regulation of learning. Metacognition and Learning, 19(2), 463–484. https://doi.org/10.1007/s11409-024-09376-z
– Gonida, E. N. (2023). Parent motivational beliefs, student motivation, and learning outcomes: Theory, evidence and implications for practice. In Lalić Vučetić, Ν., Βodroški Spariosu, B., & Komar, Z. (Eds), Motivation in Education: challenges and different perspectives in research (pp. 82-94). Belgrade, SE: Institute for Educational Research
– Gonida, E. N., & Butler, R. (2023). Academic help seeking and motivational beliefs in academically talented students. In T. Urdan & E.N. Gonida (Eds.), Advances in Motivation and Achievement Series: Remembering the life, work, and influence of Stuart A. Karabenick: A legacy of research on self-regulation, help seeking, teacher motivation, and more, Vol. 22 (pp. 49-68). Bingley, UK: Emerald.
– Demetriou, A., Spanoudis, G., Christou, C., Greiff, S., Makris, N., Vainikainen, M.-P., Golino, H., & Gonida, E. (2023). Cognitive and personality predictors of school performance from preschool to secondary school: An overarching model. Psychological Review, 130 (2), 480–512.
– Schoina, C.-I., Gonida, S.-E., & Kiosseoglou, G. (2023). Dropout intentions in master studies: applying Self Determination Theory. Psychology: The Journal of the Hellenic Psychological Society, 28 (1), 264–291. https://doi.org/10.12681/psy_hps.31487 (in Greek)
– Stavropoulou, G., Stamovlasis, D., & Gonida, S-E. (2023). Probing the effects of perceived teacher goals and achievement-goal orientations on students’ self-efficacy, cognitive and metacognitive strategies in writing: A person-centered approach. Learning and Motivation, 82, 101888. https://doi.org/10.1016/j.lmot.2023.101888
– Falanga, K., Gonida, E. N., & Stamovlasis, D. (2023). Predicting different types of parental involvement in children’s homework: the role of parent motivational beliefs and parent affect. European Journal of Psychology of Education, 38, 249-268.
– Urdan, T. & Gonida, E. N. (2023) (Eds.). Remembering the life, work, and influence of Stuart A. Karabenick: A legacy of research on self-regulation, help seeking, teacher motivation, and more. Advances in Motivation and Achievement Series, Vol. 22. Bingley, UK: Emerald.
– Falanga, K., & Gonida, E. N. (2022). Parental involvement in children’s homework: A literature review. Psychology: The Journal of the Hellenic Psychological Society, 27, 99-122. (n Greek)
– Daniilidou, A., Platsidou, M., & Gonida, E. (2020). Primary school teachers´ resilience: Association with teacher self-efficacy, burnout and stress. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 18, 549-582.
– Gonida, E. N., & Karabenick, S. A. (2019). Book Review: Reimers & Chung (2018). Preparing Teachers to Educate Whole Students: An International Comparative Study. Teachers College Record.
– Gonida, E. N., & Lemos, M. (Guest Eds.) (2019). Motivation in Education at a Time of Global Change: Theory, Research and implication for Practice. In S.A. Karabenick & T. Urdan (Series Eds.), Advances in Motivation and Achievement Series, Vol. 20. Bingley, UK: Emerald Publishing.
– Gonida, E. N., & Lemos, M. (2019). Motivation in education at a time of global change: Theory, research, and implications for practice. In E. N. Gonida & Μ. Lemos (Guest Eds.) and S. A. Karabenick & T. Urdan (Series Eds.), Advances in Motivation and Achievement Series: Motivation in Education at a Time of Global Change, Vol 20 (pp. 1-12). Bingley, UK: Emerald Publishing.
– Gonida, E. N., Peixoto, F., et al. (2019). Supporting UNiversity STudents At Risk for dropping out (SUnStAR): Literature Review and Conceptualization. Technical Report. DOI: 10.13140/RG.2.2.30077.92648
– Hatzikyriakou, G., Gonida, E. N., & Kiosseoglou, G. (2019). Academic self-handicapping in adolescence: The role of personal and perceived contextual factors. Hellenic Journal of Psychology, 16, 43-73. (in Greek)
– Ntousi, I., Gonida, E., & Kiosseoglou, G. (2019). Children’s cognitive and metacognitive performance during early childhood: Rate of growth and individual differences. Psychology: The Journal of the Hellenic Psychological Association, 24, 157-176. (in Greek)
– Gonida, E. N., Karabenick, S. A., Stamovlasis, D., Metallidou, P., & the CTY Greece (2018). Help seeking as a self-regulated learning strategy and achievement goals: The case of academically talented adolescents. High Ability Studies. DOI:10.1080/13598139.2018.1535244
– Stamovlassis, D., & Gonida, E. N. (2018). Dynamic effects of Performance-Avoidance Goal Orientation on Student Achievement in Language and Mathematics. Nonlinear Dynamics in Psychology and Life Sciences, 22, 335-358
– Karabenick, S., & Gonida, E. N. (2018). Academic help seeking as a self-regulated learning strategy: Current issues, future directions. In Schunk, D. H., & Greene, J. A. (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 421-433, 2nd ed.). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315697048-27
– Tivikeli, A., Gonida, E., & Kiosseoglou, G. (2017). Achievement goals for teaching and teacher efficacy: Their association with instructional practices. Scientific Annals of the School of Psychology, AUTh, Vol. IA. Thessaloniki. (in Greek) https://doi.org/10.26262/sasp.v11i0.5934
– Gonida, E. N., & Metallidou,P. (2015). Beliefs about school learning during adolescence: Their contribution to motivational beliefs and school achievement. Journal of Educational and Developmental Psychology, 5, 63-76. DOI: 10.5539/jedp.v5n2p63
– Gonida, E. N., & Cortina, K. (2014). Parent involv ement in homework: Relations with parent and student achievement-related motivational beliefs and achievement. British Journal of Educational Psychology, 84, 376-396. https://doi.org/10.1111/bjep.12039
– Gonida, E. N., Karabenick, S., Makara, K., & Hatzikyriakou, G. (2014). Perceived parent goals and student goal orientations as predictors of seeking or not seeking help: Does age matter? Learning and Instruction, 33, 120-130. https://doi.org/10.4324/9781315697048-27
– Gonida, E. N., & Vauras, M. (2014). The role of parents in children’s school life: Student motivation and socio-emotional functioning (Editorial). British Journal of Educational Psychology, 84, 349-351. https://doi.org/10.1111/bjep.12048
– Dedikousi, A., Gonida, E., & Kiosseoglou, G. (2014). Emotional understanding and awareness in school age: The contribution of children’s cognitive performance and their perceptions of parental warmth/coldness. Scientific Annals of the School of Psychology, AUTH, Vol. I’, 1-31. (in Greek) https://doi.org/10.26262/sasp.v10i0.4265
– Gonida, E. N. (2012). Motivation to learn: The role of the school and the family. In C. Hatzichristou & E. Besevegis (Eds.), Children’s development and adaptation in family and school (pp. 129-173). Athens: Pedio Books (in Greek)
– Gonida, E. N., & Leondari, A. (2011). Patterns of motivation among adolescents with biased and accurate self-efficacy beliefs. International Journal of Educational Research, 50, 209-220. [In the Special Issue: T. Bouffard, & S. Narciss (Guest Editors), Benefits and risks of positive biases in self-evaluations of academic competence.] https://doi.org/10.1016/j.ijer.2011.08.002
– Gonida, E. N., Voulala, K., & Kiosseoglou, G. (2009). Students’ achievement goal orientations and their behavioral and emotional engagement: Co-examining the role of perceived school goal structures and parent goals during adolescence. Learning and Individual Differences, 19, 53–60. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2008.04.002
– Leondari, A., Gonida, E. N., & Gialamas, V. (2009). ‘Possible selves’ during middle adolescence: Relationship with school achievement and with various demographic factors. Psychology: The Journal of The Hellenic Psychological Society, 16, 342-360. (in Greek) https://doi.org/10.12681/psy_hps.23821
– Leondari, A., & Gonida, E. N. (2008). Adolescents’ possible selves, achievement goal orientations, and academic achievement. Hellenic Journal of Psychology, 5, 179-198. (in English)
– Gonida, E. N., & Urdan, T. (2007). Parental influences on student motivation, affect and academic behaviour: Introduction to the Special Issue. European Journal of Psychology of Education, 22, 3-6. https://doi.org/10.1007/BF03173685
– Gonida, E. N., Kiosseoglou, G., & Voulala, K. (2007). Perceptions of parent goals and their contribution to student achievement goal orientation and engagement in the classroom: Grade-level differences across adolescence. European Journal of Psychology of Education, 22, 23-39. https://doi.org/10.1007/BF03173687
– Gonida, E. N., & Urdan, T. (2007). (Guest Editors). Parental influences on student motivation, affect, and academic behavior. European Journal of Psychology of Education, 22 (1). (Special Issue)
– Leondari, A., & Gonida, E. N. (2007). Predicting academic self-handicapping in different age groups: The role of personal achievement goals and social goals. British Journal of Educational Psychology, 77, 595–611. https://doi.org/10.1348/000709906X128396
– Gonida, Ε., Kiosseoglou, G, & Leondari, A. (2006). Implicit theories of intelligence, perceived academic competence and school achievement: Developmental differences and educational implications. The American Journal of Psychology, 119, 223-238. https://doi.org/10.2307/20445336
Εξελικτική Ψυχολογία: Κοινωνικογνωστική Ανάπτυξη
Σχολική Ψυχολογία
Αναπτυξιακή Ψυχολογία ΙΙ
Σύγχρονα Θέματα Εκπαιδευτικής και Σχολικής Ψυχολογίας (ΠΜΣ Σχολικής Ψυχολογίας)
- Ελ. Γωνίδα: Αναπτυξιακή Ψυχολογία ΙΙ και Σχολική Ψυχολογία (Τμήμα Α) – Μαθήματα εξ αποστάσεως 17-21 Φεβρουαρίου 2025
- Ελ. Γωνίδα: Αλλαγή ωρών συνεργασίας, Παρασκευή 10.01.25
- Ελ. Γωνίδα: Ώρες συνεργασίας, Παρασκευή 06/12/24
- Ελ. Γωνίδα, Εκπαιδευτική Ψυχολογία: Μάθημα Παρασκευής 18/10 (ακύρωση και αναπλήρωση).
- Ελ. Γωνίδα: Ανάληψη Εποπτείας Πτυχιακών Εργασιών 2024-25
- Ελευθερία Γωνίδα: Εποπτεία Πτυχιακών Εργασιών 2024-25
- Ελ. Γωνίδα: Ώρες συνεργασίας κατά το Μάιο
- Ελ. Γωνίδα: Ακύρωση ωρών συνεργασίας Παρασκευή 19/04/24
- Ελ. Γωνίδα: Μάθημα Σχολικής Ψυχολογίας 06/03/24, αλλαγή ώρας