Gonida Elefteria

Γωνίδα Σοφία-Ελευθερία

Καθηγήτρια
Τομέας Εξελικτικής και Σχολικής Ψυχολογίας
Γνωστικό Αντικείμενο: Εκπαιδευτική Ψυχολογία και Ανθρώπινη Ανάπτυξη
Γραφείο: 416 Αίθουσα "Λ. Χουσιάδα", Νέο Κτίριο Φιλοσοφικής Σχολής
Τηλέφωνο: +302310997309

Η Σοφία-Ελευθερία Γωνίδα είναι απόφοιτη του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (κατεύθυνση: Ψυχολογία) της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης. Απέκτησε Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τη Γνωστική Επιστήμη από το Καθολικό Πανεπιστήμιο της Leuven του Βελγίου και Διδακτορικό Δίπλωμα στην Ψυχολογία από το Τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ.. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη μελέτη των κινήτρων επίτευξης και της ανάπτυξής τους, στις συμπεριφορές αποφυγής στο σχολικό πλαίσιο, στην αυτο-ρύθμιση της μάθησης και της συμπεριφοράς, στην αναζήτηση βοήθειας, στη γονεϊκή εμπλοκή στη σχολική ζωή παιδιών και εφήβων, στη γνωστική και μεταγνωστική ανάπτυξη και στις επιδράσεις της πανδημίας στη μάθηση και την ψυχοκοινωνική προσαρμογή παιδιών, εφήβων και νεαρών ενηλίκων. Τα αποτελέσματα των ερευνών της έχουν δημοσιευθεί σε διεθνή και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά και βιβλία και έχουν παρουσιασθεί σε πολλά ελληνικά και διεθνή επιστημονικά συνέδρια. Είναι Υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright (University of Michigan, Ann Arbor, 2012), Αναπληρώτρια Διευθύντρια Σύνταξης του περιοδικού ‘Ψυχολογία’ της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας και μέλος των συντακτικών ομάδων των επιστημονικών περιοδικών European Journal of  Psychology of Education, Metacognition and Learning, και Journal of Experimental Education. Από το 2019 είναι μέλος του ΔΣ της European Association for Research on Learning and Instruction.

Τα ερευνητικά μου ενδιαφέροντα εντάσσονται στα πεδία της Εκπαιδευτικής και Αναπτυξιακής Ψυχολογίας. Ειδικότερα, εστιάζονται στη μελέτη των ψυχολογικών διεργασιών σε συνθήκες σχολικής/ακαδημαϊκής επίτευξης μέσα από μία αναπτυξιακή οπτική με στόχο τη διαμόρφωση ευνοϊκών περιβαλλόντων μάθησης και επίτευξης και την προαγωγή των μαθησιακών αποτελεσμάτων και της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής παιδιών, εφήβων και νεαρών ενηλίκων. Τo κύριο μέρος της έρευνάς μου εστιάζεται στα παρακάτω θέματα: κίνητρα ακαδημαϊκής επίτευξης, συμπεριφορές αποφυγής (π.χ., αποφυγή αναζήτησης ακαδημαϊκής βοήθειας, ακαδημαϊκή αυτο-υπονόμευση), αυτο-ρύθμιση της μάθησης και της συμπεριφοράς, δυνητικοί εαυτοί κατά την εφηβεία, γονεϊκή εμπλοκή, ακαδημαϊκά συναισθήματα, γνωστικές και μεταγνωστικές διεργασίες, ακαδημαϊκή χαρισματικότητα, πρόθεση εγκατάλειψης σπουδών.

Λέξεις κλειδιά: ανάπτυξη, αυτο-ρύθμιση, γονεϊκή εμπλοκή, δυνητικοί εαυτοί, κίνητρα επίτευξης, πρόθεση εγκατάλειψης σπουδών, συμπεριφορές αποφυγής

Gonida, E. N. (2023). Parent motivational beliefs, student motivation, and learning outcomes: Theory, evidence and implications for practice. In Lalić Vučetić, Ν., Βodroški Spariosu, B., & Komar, Z. (Eds), Motivation in Education: challenges and different perspectives in research (pp. 82-94). Belgrade, SE: Institute for Educational Research

Σχοινά, Χ. Ι., Γωνίδα, Σ. Ε., & Κιοσέογλου, Γ. (2023). Πρόθεση εγκατάλειψης μεταπτυχιακών σπουδών: εφαρμογή της Θεωρίας Αυτο-Προσδιορισμού. Ψυχολογία: Το Περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας, 28(1), 264–291. https://doi.org/10.12681/psy_hps.31487

Gonida, E. N., & Butler, R. (2023). Academic help seeking and motivational beliefs in academically talented students. In T. Urdan & E.N. Gonida (Eds.), Advances in Motivation and Achievement Series: Remembering the life, work, and influence of Stuart A. Karabenick: A legacy of research on self-regulation, help seeking, teacher motivation, and more, Vol. 22 (pp. 49-68). Bingley, UK: Emerald.

Urdan, T. & Gonida, E. N. (2023). Remembering the life, work, and influence of Stuart A. Karabenick: A legacy of research on self-regulation, help seeking, teacher motivation, and more. Advances in Motivation and Achievement Series, Vol. 22. Bingley, UK:Emerald.

Falanga, K., Gonida, E. N., & Stamovlasis, D. (2023). Predicting different types of parental involvement in children’s homework: the role of parent motivational beliefs and parent affect. European Journal of Psychology of Education, 38, 249-268.  https://doi.org/10.1007/s10212-022-00613-0

Φαλάγγα, Κ., & Γωνίδα, Ε. (2022). Γονεϊκή εμπλοκή στη σχολική εργασία των παιδιών στο σπίτι: Μια βιβλιογραφική επισκόπηση. Ψυχολογία: Το Περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας, 27, 99-122.

Daniilidou, A., Platsidou, M., & Gonida, E. (2020). Primary school teachers´ resilience: Association with teacher self-efficacy, burnout and stress. Electronic Journal of Research in  Educational Psychology, 18 (3), 549-582.

Gonida, E. N., & Karabenick, S. A. (2019). Book Review: Reimers & Chung (2018). Preparing Teachers to Educate Whole Students: An International Comparative Study. Teachers College Record.

Gonida, E. N., & Lemos, M. (Guest Eds.) (2019). Motivation in Education at a Time of Global Change: Theory, Research and implication for Practice. In  S. A. Karabenick & T. Urdan (Series Eds.), Advances in Motivation and Achievement Series, Vol. 20. Bingley, UK: Emerald Publishing.

Gonida, E. N., & Lemos, M. (2019). Motivation in education at a time of global change: Theory, research, and implications for practice. In E. N. Gonida & Μ. Lemos (Guest Eds.) and S. A. Karabenick & T. Urdan (Series Eds.), Advances in Motivation and Achievement Series: Motivation in Education at a Time of Global Change, Vol 20 (pp. 1-12). Bingley, UK: Emerald Publishing.

Gonida, E. N., Peixoto, F., et al. (2019). Supporting UNiversity STudents At Risk for dropping out (SUnStAR): Literature Review and Conceptualization. Technical Report. DOI: 10.13140/RG.2.2.30077.92648

Hatzikyriakou, G., Gonida, E. N., & Kiosseoglou, G. (2019). Academic self-handicapping in adolescence: The role of personal and perceived contextual factors. Hellenic Journal of Psychology, 16, 43-73. (in Greek)

Ntousi, I., Gonida, E., & Kiosseoglou, G. (2019). Children’s cognitive and metacognitive performance during early childhood: Rate of growth and individual differences. Psychology: The Journal of the Hellenic Psychological Association, 24, 157-176. (in Greek)

Gonida, E. N., Karabenick, S. A., Stamovlasis, D., Metallidou, P., & the CTY Greece (2018). Help seeking as a self-regulated learning strategy and achievement goals: The case of academically talented adolescents. High Ability Studies. DOI:10.1080/13598139.2018.1535244

Stamovlassis, D., & Gonida, E. N. (2018). Dynamic effects of Performance-Avoidance Goal Orientation on Student Achievement in Language and Mathematics. Nonlinear Dynamics in Psychology and Life Sciences, 22, 335-358

Karabenick, S., & Gonida, E. N. (2018). Academic help seeking as a self-regulated learning strategy: Current  issues, future directions. In Schunk, D. H., & Greene, J. A. (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 421-433, 2nd ed.). New York: Routledge.

Τιβικέλη, Α., Γωνίδα, Ε., & Κιοσέογλου, Γ. (2017). Στόχοι επίτευξης για τη διδασκαλία και πεποιθήσεις αποτελεσματικότητας εκπαιδευτικών: Η συμβολή τους στην υιοθέτηση διδακτικών πρακτικών. Επιστημονική Επετηρίδα Τμήματος Ψυχολογίας, Α.Π.Θ., Τόμος ΙΑ’.       

Gonida, E. N., & Metallidou,P. (2015). Beliefs about school learning during adolescence: Their contribution to motivational beliefs and school achievement. Journal of Educational and Developmental Psychology, 5, 63-76.

Gonida, E. N., & Cortina, K. (2014). Parent involvement in homework: Relations with parent and student achievement-related motivational beliefs and achievement. British Journal of Educational Psychology, 84, 376-396.

Gonida, E. N., & Vauras, M. (2014). The role of parents in children’s school life: Student motivation and socio-emotional functioning (Editorial). British Journal of Educational Psychology, 84, 349-351.

Gonida, E. N., Karabenick, S. A., Makara, K. A., & Hatzikyriakou, G. (2014). Perceived parent goals and student goal orientations as predictors of seeking or not seeking help: Does age matter? Learning and Instruction, 33, 120-130.

Δεδικούση, Α., Γωνίδα, Ε. Ν., & Κιοσέογλου, Γ. (2014). Κατανόηση συναισθημάτων και συναισθηματική επίγνωση κατά τη σχολική ηλικία: Η συμβολή της γνωστικής επίδοσης των παιδιών και των αντιλήψεών τους για τη γονεϊκή ζεστασιά ή ψυχρότητα. Επιστημονική Επετηρίδα Τμήματος Ψυχολογίας, Α.Π.Θ., Τόμος Ι’, 1-31.

Γωνίδα, Ε. (2012). Κίνητρα και Μάθηση: Ο ρόλος του σχολείου και της οικογένειας. Στο Σ. Χατζηχρήστου & Η. Μπεζεβέγκης (Επιμ. Έκδοσης), Ψυχο-Παιδία: Θέματα ανάπτυξης και προσαρμογής των παιδιών στην οικογένεια και το σχολείο (σελ. 130-171). Αθήνα: Πεδίο.

Gonida, E. N., & Leondari, A. (2011). Patterns of motivation among adolescents with biased and accurate self-efficacy beliefs. International Journal of Educational Research, 50, 209-211. [Invited paper in the following Special Issue: Bouffard, T., & Narciss, S. (Guest Editors), Benefits and risks of positive biases in self-evaluations of academic competence.]

Gonida, E. N., Voulala, K., & Kiosseoglou, G. (2009). Students’ achievement goal orientations and their behavioral and emotional engagement: Co-examining the role of perceived school goal structures and parent goals during adolescence. Learning and Individual Differences, 19, 53–60.

Gonida, E. N., Kiosseoglou, G., & Voulala, K. (2007). Perceptions of parent goals and their contribution to student achievement goal orientation and engagement in the classroom: Grade-level differences across adolescence. European Journal of Psychology of Education, 22, 23-39 [Special Issue, E. N. Gonida & T. Urdan (Guest Eds.), Parental influences on student motivation, affect and academic behaviour].

Gonida, E. N., & Urdan, T. (2007). Parental influences on student motivation, affect and academic behaviour: Introduction to the Special Issue. European Journal of Psychology of Education, 22, 3-6.

Gonida, Ε., Kiosseoglou, G., & Papakyriakidou, Ο. (2007). Promoting metacognitive skills in preschool age: An intervention study in the classroom. In P. Misailidi, Α. Brouzos, & Α. Efklides (Eds.), Scientific Annals of Psychological Society of Northern Greece, Vol. 5 (pp. 133-162). Athens: Ellinika Grammata.

Gonida, Ε., Kiosseoglou, G, & Leondari, A. (2006). Implicit theories of intelligence, perceived academic competence and school achievement: Developmental differences and educational implications. The American Journal of Psychology, 119, 223-238.

Gonida, E., & Iosifidou, V. (2008). Cognitive Abilities Test for Children and Adolescents. Thessaloniki: Grafiki / Ministry of Education.

Leondari, A., & Gonida, E. (2007). Predicting academic self-handicapping in different age groups: The role of personal achievement goals and social goals. British Journal of Educational Psychology, 77, 595-611.

Leondari, A., & Gonida, E. N. (2008). Adolescents’ possible selves, achievement goal orientations, and academic achievement. Hellenic Journal of Psychology, 5, 179-198.